jans

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 2024-05-07 08:44

Tisdag den 7/5


Igår gick jag ut till husvagnen där jag påbörjat arbetet med hjulaxeln.


Lossa låsmuttern och så fick jag loss låsskruven men det satt hårt fast.

För att dra ut axeln hade jag en fjädersärare, en apparat som man kan sära på bilfjädringen och sätta dit gummidistanser.

Det fick man göra ibland på typ SAAB 99 av 69 års modell som pappa hade, framfjädringen trycktes ihop av tyngden och med åren.

Nu fick den tjänstgöra som avdragare och det gick faktiskt riktigt bra att få ut delen.

 


Men det syntes att jag inte fått in mycket fett, skulle ha tryckt in flera tuber i axeln.

Men fjäderstålet sitter fast och jag gissar på att det är en genomgående till andra sidan för jag hittar ingen stoppskruv någon annanstans på axeln.


 


Inger påbörjade slipning av köksbordet och det gick riktigt bra, det ska bara få en sista omgång mer riktigt fint slippapper.


 


De här bilderna tog jag innan hon började slipa så istället för lite brunt blir det trävitt furubord.


 


Men till husvagnen så för att lossa på andra sidan behöver jag hissa upp den sidan och då vill jag ju inte att allt ska tippa över.


 


Men det gick fint och nu står den uppallad, däcket loss, bromstrumma och bromskabel lossad.

Det var riktigt besvärligt att få loss den här sidans låsmutter och skruv men det gick det också.

När jag jobbade såg jag ju hur glappt det var i axelbussningarna.
Säkert ett par m.m kunde jag lyfta upp hjulet.

Jag hoppas att det nu funkar med videon jag lagt upp på YpuTube. Det verkar inte fungera men någon av de här länkarna ska fungera.

Men det är nått   skit att det bara blir "shorts" och en sådan verkar inte fungera att ha i bloggen.

Bloggens egna video fungerar inte heller sedan flera år tillbaks. Det går att ladda upp men sedan står den i konverteringsläge hur länge som helst, månader för mig och inget svar från supporten när jag felanmält.
https://youtube.com/shorts/rVWmXdTXJ_o?si=58gLPUzEqabH_Q-A

https://youtube.com/shorts/5ymxAhLSMDw?feature=share


Då tänkte jag att det inta ska bli några problem att dra ut från axelröret.


Kanske inte skulle ha tänkt så för


jag kom inte längre än så här och då bröt jag sönder "avdragaren".

Riktigt ONT i kroppen hade jag också så jag stuvade in verktyg och grejor under vagnen och gick in.


 


Alice satt och kollade vad vi gjorde, eller vad som rör sig i ett litet katthuvud på en katt som inte vill gå ut.

 


Men hon fick vara ute och sitta i våra knän när det var kafferast och vi mutade med lite mat.

Kattgodis nobbar hon helt.


Kroppen värkte/värker så det blev Alvedon/Diklofenak igår och till slut middag.

Vi såg ett naturprogram om hålbyggare. Alltså fåglar som bygger bo i hål. I träd, holkar, sandbankar och liknande och det var riktigt intressant sa Alice.

   


Sedan Frostbiten och ingen deckare för Inger tragglade på med datorn och Word, att det nu blivit så omöjligt att ha bilder i ett dokument.

Vi är inte ensamma om problemet för det finns många ute på nätet som har samma problem att bilder blir felaktiga vid utskrift.

Att Inger har problem med att få in dem i dokumentet kanske är något annat.


Hon fick låna min dator och jag gick ut i förrådet för att se om värme kunde lossa låsmuttern från låsskruven.

Men det gick inte alls fast där blir det nog ny mutter och skruv OM jag ska renovera den.


Mejlade i alla fall min svåger P-G som är duktig och frågade om han hade någon verkstad i närheten som kunde renovera.

Jag funderade igår och kom fram till att nu sitter "bara" axeln i 4 bultar på var sida så enklast är att skruva loss den så kan man köra iväg axeln till någon verkstad.

Fast skruva loss lär väl   skita sig det också med min tur.

I alla fall så ringde P-G igår kväll och han ska komma förbi i afton och se.

Då har jag tänkt ha axeln lös för även om jag gör något själv med den så är det enklare i arbetshöjd.

Som du hör så har jag inte helt gett upp vilket jag gjorde igår kväll.


I alla fall så gick jag isäng efter Alvedon och smörjning, sista smörjningen för dagen.

OCH har fått sova skapligt gott, vaknade vid 4-5-tiden men sov sedan till halv åtta då vi steg upp.


Telefonen ringde och jag har fått en återlämnad till på ögonkliniken imorgon så då blir det en stadstur.

Idag blir det en Vindeltur för Inger, jag och katt är kvar här och jag ska försöka ge mig på husvagnen igen.


Solen har lyst med sin frånvaro men det blir ändå lite skugga.

+2.4° här och +2.9° i Vindeln.

Väderstationen visar +2.7° och 1 m/s från sydväst, kanske inte så isande vind men rakt in här hos oss.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

 


Nu är den här kameran dålig.

     

 


Snön försvinner så sakta.

 


och blommor i fönstret, i gäststugan finns det massor med plantor.

 

  

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar