jans

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 2024-04-24 07:49

Onsdag den 24/4


Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting.

Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.


Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på henne.

   


Fast nog ser hon lite sur ut.

 


Men tillbaks till gårdagen så snöade det mer eller mindre hela dagen och fast det var kallgrader så tinade det lite av solvärmen genom molnen.

Det ser jag på istapparna som blev på väderkvarnen och automathållaren.

 

 


Det blev även tid i soffan med korsord, jag har ju glömt boken i Vindeln och ute snöade det.

Sommardäck på bilen men nog skulle det gå att köra dit men har egentligen ingen annan orsak till det än hämta boken och klia katt.

Ja och så pussa Inger förstås   

Pratade med Anders som fått problem med sin vedkamin efter att sotaren varit dit, men inte eldningsförbud.

Han besiktade släpvagnen och fick påpekande med ombesiktning så nu får jag lite jobb där.

Justera bromsarna och byta handske, det ska förhoppningsvis inte behövas mer men den har stått översnöad hela vintern och det är inte bra. Maskinerna ska användas.


Till slut blev det matdags och jag värmde kycklinggryta, tror det var det och så sallad till samt en kall öl.

Såg en film från SVTplay. Triangle of Sadness, inte speciellt bra.

Men efter det så blev det Potatishandlaren med Lassgård och fler.

Den är kul så jag fortsatte med Midvinterduell eller Mjölkbryggan som den också kallas för det handlar ju om en kamp mellan småbrukare Egon Lundin och Vägverket och en mjölkpall.
Filmen  med regi av Lars Molin spelades in och mjölkpallen i filmen finns kvar än idag och står här: GPS: 
60.26468395062913, 18.463642645134666 om inte länken till Google maps fungerar.

Eller så sök på Långalma som ligger utanför Östhamra.


Men klockan gick och jag gick isäng med Lycka vid mina ben. Har sovit riktigt gott inatt och vaknade klockan sex.

låg kvar en liten stund och ute snöar det så allt är mer eller mindre vitt igen.

Men idag ska det bli, eller de tror det ska bli någon grad över noll så då försvinner det här eller så blir det bara blötsnö.

I alla fall tror jag det blir en dag här inne även idag.

Lycka har varit ute och nu har hon inte försökt ta med någon mus in i huset så jag provar att öppna kattluckan igen.

Hon har varit ute och sista gången ganska länge men nu ligger hon på min skrivare och sover.


 


Det kan stämma att det blir töväder för nu -1.8° här i stugan men i Vindeln +1.1°

Nä det funkar inte att färgmärka blått för minus och rött för plus, i alla kalkyler så är negativa tal röda.

I alla fall visar väderstationen -1.9° och 0,7 m/s från sydost och som kallast -4,0° klockan fyra.

 

Morgonbilderna ser ut så här och det blir flera idag.

   


Jag har koll på om Lycka vill ta med någonting in i stugan.

   


Och slut på frön och annat så nu får fåglarna hitta mat någon annanstans, tyvärr för det blir svårt för dem i det här vädret, speciellt insektsätarna.

 


Husvagnsjobbet får nog vänta ett tag men till helgen, eller efter helgen ska det bli varmare och bättre mekarväder. Fredag och lördag nederbörd så kanske regn kanske snö eller blötsnö.

    

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar