jans

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 2024-04-23 09:04

Tisdag den 23/4


Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen.

Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade.

En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaffe och sockerkaka.

En liten lurvig sak i mitt knä och där åkte chansen att sticka tillbaks till stugan igen.

   


Hon har ett speciellt tecken i sin päls och det är den svarta fläcken på höger sida vid frambenet.

 

Hon hårar men nu har Inger köpt en karda och jag hade med mig från stugan så hon blir borstad och det gillar hon som Gunnar gillade, eller han älskade att bli borstad.


Så jag blev sittande men en korsordstidning fanns till hands och jag hann avverka flera st. innan Inger kom hem igen från sin aktivitet.

Jag stannade inte och åt middag utan tog med mig det jag skulle, förutom boken jag tänkte läsa men inte gjorde utan den ligger kvar där någonstans. Hittade den då inte här i stugan dit jag kom och då hade sädesärlor på bilinfarten, de ville knappt flytta sig för bilen.

Men solen sken och efter att ha burit in och släppt ut Lycka så tog jag itu med gräsklipparen som fick ny olja i hydrostatdrivningen i bakaxeln, det gick i mycket olja och det tog tid att fylla men solen sken och det var ganska skönt men svårt att se oljenivån nere i hålet.


När jag fyllt så gick jag in och klockan var över sex så det blev middag värmd i mikron.

Satt i rumssoffan och startade TV:n


Där såg vi först ett byggprogram innan det blev film och kaffe.


Där kräftorna sjunger (Wikipedia) (engelska: Where the Crawdads Sing) är en amerikansk långfilm från 2022 baserad på romanen med samma namn av Delia Owens.

En kvinna som växt upp isolerad från omvärlden i North Carolinas träskmarker blir misstänkt för mordet på en välbärgad ung man från den närbelägna staden.

 

En ganska skapligt bra film.

Återgick till datorn en stund efter filmen och sedan blev det sängen och en liten stund med ljudboken.

Har sovit riktigt gott och vaknade innan sex men låg kvar till närmare halv åtta.

 

Kallt ute och det ska komma snö så jag passade på att hämta in ved och Lycka fick gå ut en stund.

Frukost m.m och så ringde telefonen, trodde det var Inger men det var sonen Anders (Lyckas husse) och vi pratade bort en lång stund.

Hann bara avsluta och passade på att spara och ladda upp morgonbilderna innan Inger ringde och så for en bra stund där.

 

Snö idag ända till imorgon men inga större mängder, kanske inte blir något alls.

Några cm.  men mot helgen ska det komma mer men det kan bli som regn.

I alla fall håller jag mig inne idag, åker inte ens till Vindeln för varför åka ut på vägarna när jag ändå lagt på sommardäcken och jag inte måste ut.

 

Dynan på skrivaren blev toppen säger Lycka

 

 

Och det säger jag också för hon tog till sig den och jag slipper ha henne här på tangentbord och musmattan.

 

 

Det blåste snikallt ute och en nordlig vind in över sjön.

Ändå bara -4.6° utanför fönstret och i Vindeln --3,5°

Väderstationen säger -4.0° med kallast -6,4° vid halv ett och nu 3,1 m/s från nordost.

 

Morgonbilderna utan ekorre och sädesärla ser ut så här, men hackspetten är med.

 


Det blev ingen bättre bild fast jag rengjort linsen och försökte justera skärpan.

              

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar