jans

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 2024-04-19 08:37

Fredag den 19/4

2 dagar kvar.


Igår blev en dag då jag gjorde något.

Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen.

Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan.

Det gick inte alls, bilen klarade inte av att backa uppför backen som är där, framhjulen bara slirade och slirade på kopplingen vill jag inte göra allt för mycket.

Så nu står den där lite halvsnett men ändå inte i vägen. Jo man kommer inte upp med någon bil men gräsklipparen kanske tar sig förbi.


Antingen ger jag mig på att vinscha upp den sista biten eller så får den stå kvar där eller så får jag besök av Erik eller Anders någon gång, deras bilar klarar det bättre, Erik har fyrhjulsdrift med diffspärr och lågväxel vilket är perfekt och Anders fyrhjulsdrift och automatväxel så han kan smyga igång.


Vagnen lämnades och jag gjorde lunch, min filtallrik och gick ut och åt, boken tog jag med mig och katten Lycka hängde med överallt, men då jag höll på med husvagnen fick hon vara instängd i stugan.


Sedan fick jag ett ryck och bytte till sommardäck på släpvagn och bil.

 

Så nu ligger vinterdäcken på släpvagnen och ska flyttas till något bättre ställe.

Jag har nu däck till tre bilar hos mig och funderar på att bygga en ställning bakom nya kallförrådet.

Där kommer de att hänga ganska bra i skugga och skyddat till.

Men då måste jag få fram virke vilket inte är lätt än så länge.


Så mycket mer blev det inte igår, jo lite småfix och pyssel här och där men sådant räknar jag inte till jobb.

Till slut gick vi in i stugan och det blev middag, värmde det sista på ärtsoppan, läste i boken och senare blev det film.

A Most Wanted Man (SVTplay)

En spionthriller om den svårt torterade rysk-tjetjenske Issa som en dag anländer till Hamburgs muslimska församling m.m


En riktigt spännande film.

Klockan gick och det blev sängdags med kisse utmed mig eller på mig ibland, har sovit riktigt gott fram till 4-½5 då telefonen fick fnatt.
Webkamerorna gick offline, online, offline och flera kameror där varje ger en signal, avmarkerade ljudet, stänge notiser från D-link och till slut stängde jag mobilen helt och hållet. Först då blev det tyst och jag kunde somna om ända fram till sju.


Då blev det morgon för jag och Lycka som hunnit ut en stund men nu ligger och sover i sovrumsfönstret.

Idag funderar jag på en snabbkoll av husvagnens hjulaxel. Städa altanen  och senare till Vindeln för att laminera utskrifter jag gjort nu på morgonen.

Lovade ju Överrödå byaförening att jag skulle göra skyltar med QR-kod.


Men altan och husvagn beror på väder och om jag ids. Jag kan ju inte göra allt för mycket på husvagnen så att den inte kan rulla.

Nåja, alltid blir det någonting idag då tempen ska sega sig över nollan. Men det har varit kallt med -9,8° vid halv femtiden.


Nu lite drygt nio är det -2,8° här och -1.8° i Vindeln.

Väderstationen visar -1,8° och 1,0--1,7 m/s från sydost.

 

Morgonbilderna ser ut så här men ekorren på altanen fick jag inte fast på bild.

Däremot den här som kom och skrämde både mig och katten där vi satt på altanen och han kom flygande framför oss under altantaket.

 

Den landade på klädhängaren vid badtunnan och satt där en stund.

 

Inger ringde och pratade en stund just när jag skulle lägga upp bilderna med mobilen.

            

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar