jans

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 2024-03-24 07:47

Söndag den 24/3

Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.


Men igår, jo det blev några timmar ute och inne.

Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta ned den som kackats eller gnagits sönder.

Stort hål på ena sidan så antingen har hackspetten lärts sig komma förbi plåten runt hålet eller så har ekorren gjort den till sin.

Nu tog jag ned, plockade isär och resterna jag inte kunde återanvända hamnade i kaminen som ved.

Och det blev en ny holk på tallen vid husvagnsplatsen och den hitåt du ser på bilden.

 


Men jag skottade först av allt gångarna runt stugan och det var väl ungefär 5 cm.

När jag rensade holken från skruv och spik så kom väghyveln och jag snabbade på att koppla släpen och köra över den till just husvagnsinfarten. Snabbt tillbaks med bilen och så kom hyveln tillbaks.

Men han var snäll och skrapade inte så djupt och det blev bara en liten kant jag styrde undan med spaden.

   


Sedan blev det ömsom ute och ömsom innejobb.

Jag bar allt som inte måste vara varmt till från varmförrådet till kallförrådet.

Sedan rensade jag väggarna från verktygstavla, krokar, spikar och annat så nu är det bara hyllorna och vatten kvar.

Det gröna är luckan ned till krypgrunden jag gjorde en gång då vi fått vattenläckage, eljest var det bara en väldigt trång passage i sidan på betonggrunden och idag kanske jag inte ens skulle ha kommit igenom det hålet.


Men nu är det ganska tomt i förrådet och väggen rakt in ska bort och allt blir till ett större sovrum.

 

Dubbla element som frysskydd har jag också och båda på olika säkringar och utanför jordfelsbrytaren.

Att inkommande vatten kommer in så långt till höger berodde på att jag då hade planer att flytta in beredaren så att det blev en duschhörna, men då skulle dörren måsta flyttas och allt rann ut i sanden.

Nuvarande dusch och toalett ligger till vänster på andra sidan väggen där beredaren sitter.

 


Det blir mycket att plocka bort och mycket ska flyttas, till vänster om beredaren sitter brytare och jordfel till badtunnan, uttaget till varmvattenberedaren och uppe till höger kommer el till frysskydd och el till vedboden.

Vid golvet går vatten till gäststugan och badtunnan, hur det ska dras, ja det får jag se men troligen blir allt från nya toaletten och vid tvättmaskin och beredaren.

 


Det blir nog mer jobb än man tror men skönt att det inte är jag som ensam ska göra allt nytt, jag kommer nog mest att riva bort.

Jag gick ut nu i morse och mätade isoleringen i golvet och det ser ut att vara 15 cm. men där blir det nog till att skruva 50 mm cellplast (frigolit) till under golvet.


Så det blev en hel del springande mellan förråd och runt stugan.

Inger var inne och bakade då hon inte gick iväg till hästhagen långt borta i söder för att plocka ris, man tar ju in sådant till påsk men vi har inte vatten i vaserna för då slår björken ut och jag mår dåligt.


Till slut blev det äntligen middag, nått jag trodde var spätta men det var schnitzel med tillbehör.

Gott och till det såg vi först ett avsnitt om väder och stora vågor, i Portugal finns väldens största med en höjd på 24 meter, och där surfar man   sedan två avsnitt av Frostbiten innan det blev en serie vi nybörjat på, Engelsk polisdeckare med mord och elände. 


Sedan blev det sängen och inatt har jag sovit gott efter en kort stund med ljudboken.

Vaknade och steg upp halv sju.

Varit ut och fotat och lätt snöfall men inte så det behöv skottas.


Vad det blir senare under dagen får jag se, inget inplanerat i alla fall.

-5.8° här utanför fönstret och i Vindeln -4,6°

Väderstationen visar på -5,1° och 0,7--1,7 m/s från ostnordost.
Det kändes ganska skönt när jag var ut tidigare.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

 


Mot öster från förrådet, visar köksfönster och luftvärmepumpen.

     


Mot norr från mitt "kontorsfönster".

 


Mot väster från sovrummet.

 


Mot öster och nya kallförrådet från köksfönster.

   

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar